Jezevčíka do rady? To raději ne

Publikováno 10. 02. 2009 v rubrice Okénko radního « zpět « úvod

Sleduji diskusi, kterou vyvolal můj článek „Správné řešení, nebo útěk před odpovědností?”, který se týká dovolení pátého člena rady obce. Z pohledu obce se podle mě jedná o skutečně důležitou otázku, proto stojí za to vyjádřit se k některým názorům, které se v komentářích objevují.

Jezevčík - ilustrační fotoZa prvé bych daleko raději viděl v  radě spíše než průměrně inteligentního psa někoho, kdo je schopen mít svůj názor, dokáže jej v diskusi na radě obhájit a je také ochoten práci radního věnovat potřebný čas. V radě jsem šestý rok, takže za tu dobu dobře vím, že převážná většina rozhodnutí rady není politicky ovlivňována, ale daleko víc  jde o to, zda se silou argumentů podaří přesvědčit ostatní radní o správnosti navrhovaného řešení.

Každý radní (včetně starosty i místostarosty) má jen jeden hlas a při hlasování jsou si tedy naprosto rovni, takže omlouvat fakt, že jsem neprosadil a neobhájil svůj názor tím, že mě přehlasoval nějaký asi předem domluvený politický „blok”, není fér. V naprosté většině případů je diskuse na radě ale úplně o něčem jiném, než o politice. A  v případě neúspěchu to výkřiky o něčem shnilém ve státě dánském určitě nezachrání.

Osobně věřím, že období „průměrně inteligentních jezevčíků”, kteří v orgánech obce hlasovali podle předem daných stranických příkazů, definitivně skončilo s koncem vlády jedné (té komunistické) strany a snad se jen tak rychle nevrátí. A co se týká konkrétně Hluboček a její rady - nebyl jsem členem předchozích rad, ale minimálně od roku 2002 (za starosty p. Krajčoviče) mohu říci, že diskuse na radách obce byla velmi otevřená a často  i bouřlivá. A stejně tomu je i dnes.  Je to ale jen dobře, protože jak jinak hledat to nejlepší řešení? Být členem rady, kde jen kývu hlavou, to skutečně být nechci.

V politice je strašně důležitá jedna věc - být schopen vyrovnat se s tím, že jsem neprosadil určitý způsob řešení, ačkoli jsem přesvědčen o tom, že je nejlepší.

Málokdo si to ale uvědomuje a pak přichází na řadu omluvy typu „všichni jsou proti mně” nebo „je zbytečné se o něco snažit”. Demonstrativní odstoupení z rady pak v takovém případě má daleko  víc motiv vyvolání politické krize s cílem pádu celé rady. Co ale jiného zbývá v okamžiku, kdy jsem zjistil, že rada není ochotna mi jít bezmyšlenkově „na ruku”?

Jiným důvodem, proč se do rady nemá cenu „hrnout”, je to, že rada je výkonný orgán, který občas musí rozhodnout i nepopulárně. Po obci se pohybuje několik doslova přeborníků ve slibování všeho možného i nemožného. Naslibovat zasíťované pozemky v obci za 150 Kč/m2 určitě není nic těžkého, navíc to znamená asi i jisté „body” pro příští volby. To ale dělat nebudu.  Protože jiná věc je  potom sedět v radě nad rozpočtem obce a peníze na tuto slíbenou „dotaci” vzít ze škol, oprav chodníků a místních komunikací apod. Marná sláva, být členem rady znamená i nutnost někdy někomu říci, že některé věci prostě nejdou a že na ně nemáme, a tím pádem se ale nezalíbit všem. To ale nemusí být pro některé zastupitele příliš zajímavé…

A co se týká politického složení rady - spíše než dodržování politické linie nalajnované direktivně shora je pro Hlubočky důležitější normální „selské” uvažování. V radě mi je úplně jedno, kdo v ní jaký politický subjekt reprezentuje. Dovedu se „dohádat” s kolegou ze stejné volební strany, jako s kýmkoli jiným, pokud se jedná o odborný názor. To samozřejmě ale zase limituje některé, kteří před zájmy obce upřednostňují čistě politické zájmy jejich mateřské strany, bez ohledu na to, jestli je to pro Hlubočky opravdu prospěšné, nebo to má spíše prospět politicky někomu „nahoře”.

A ještě jeden argument stojí za zmínku - volání po zvolení pátého radního je prý projevem nouze a nezbytnosti.  To je úplné nepochopení. Naopak, apel na zastupitele k dovolení rady na plný počet členů (bez ohledu na politickou příslušnost!) je daleko spíše projevem zodpovědnosti a uvědomění si důležitosti fungující rady pro naši obec. I po odstoupení jednoho člena rady obce zůstávají ostatní radní ve svých funkcích, na tom se nic nemění, takže pokud bych uvažoval čistě pragmatickým způsobem, mohlo by mi být úplně jedno, zda pátý radní bude nebo nebude dovolen. Není mi to ale jedno právě proto, že Hlubočkám daleko víc,  než provizorní přenosy pravomocí na starostu nebo suplování funkcí rady zastupitelstvem, prospěje plně obsazená a zcela funkční obecní rada.

To jsou všechno argumenty, proč bych daleko spíše než průměrně inteligentního psa viděl v radě některého ze zvolených zastupitelů. Nikdy jsem si nemyslel, že by v Hlubočkách žili pouze jezevčíci, ale v prvé řadě tady bydlí normální lidé, kteří si určitě zaslouží, aby  jejich věci (v dobrém i zlém) spravovali jimi zvolení zastupitelé, a to se vší odpovědností, která k funkci zastupitele patří.

Karel Šiška, radní obce Hlubočky

Rubrika: Okénko radního | Téma: ,  
Možnosti sdílení: Více |

Komentáře k článku (6)

  1. Josef Hrbek (10.02.2009 - 3:25) odpovědět IP: 88.146.150.236

    Souhlasím.

    “V politice je strašně důležitá jedna věc - být schopen vyrovnat se s tím, že jsem neprosadil určitý způsob řešení, ačkoli jsem přesvědčen o tom, že je nejlepší.”….

    ….a tak se vyrovnáváte s tím, že se prosadí řešení polovičatá, vyloženě špatná anebo se problém neřeší a „odloží se na příště” (ovšem naprosto d e m o k r a t i c k y, když pro takový návrh hlasuje většina v Radě), protože ono “se to” příště vyřeší. A když “se to” příště nevyřeší, protože “se to” nikomu řešit nechce (návrh řešení či úkolu je smeten se stolu slovy: “To teď neřeš!”) a samo “se to” neudělá, po čase nutně musíte v takovémto kolektivu “řešitelů” dojít k přesvědčení, že jenom “kalíte vodu”, “házíte hrách na stěnu” anebo “perly sviním”, že nikdo z přítomných problém řešit neumí či nechce a neochotně se smiřujete s tím, že „čeká se na Godota“.

    Kdyby byli “všichni proti mě”, jak se výše píše, nevadilo by mi to, jsem na to zvyklý, ale argumenty typu “To teď neřeš!” skousnete jednou, pětkrát, desetkrát…. a pak ještě jednou…. a znovu …. a potom …?

    Myslel jsem, že mám pajšl z nerezu ….. :-/

    Tato fakta se ovšem občané Hluboček z oficiálních zdrojů nikdy nedozví, Zápisy z jednání Rady obce jsou neveřejné, přístupné pouze Zastupitelům;
    nepochopený názor Radního je tedy jakýmsi “výkřikem do tmy”.

    Raději tedy jdu “proti všem”, své návrhy řešení konkrétních problémů předkládám a budu předkládat ke schválení přímo Zastupitelstvu a tímto způsobem plním a dále budu plnit Volební program SMNK , nechci čekat, až “se to” vyřeší!!

    Samo “se” totiž neudělá nic…

    Josef Hrbek, bývalý radní obce Hlubočky

  2. Karel Šiška (10.02.2009 - 16:13) odpovědět IP: 90.183.71.240

    V podstatě souhlas, i já jsem přesvědčen, že je spousta věcí, která by se měla udělat razantněji, že někdy chybí větší tlak a nakonec z rad sám dobře víš, že jsem byl často nespokojený s kvalitou práce, s podklady, s “nedotažením” některých věcí, s přístupem apod. A stejné je to i nyní…
    Rozdíl je v tom, že spíš než “bouchání dveřmi” formou odstoupení z rady to zkouším měnit aspoň postupně tak, jak je to možné. V podstatě vše záleží na personálním složení, které je ale dané volbami, a od toho se odvíjí to ostatní. To je ale dané volbami a nezbývá, než to prostě respektovat.
    Na druhou stranu něco se občas i podaří (např. jsem rád, že funguje tento web:-) a jiné podobné “drobné” věci, které třeba v minulém volebním období vůbec nebyly. Ale samozřejmě zase se dá namítnout, že to je málo, to asi bude vždycky o úhlu pohledu.

    Karel

  3. Pavel Moravec (26.02.2009 - 21:33) odpovědět IP: 77.48.27.78

    Příspěvek byl odstraněn z důvodu porušení pravidel pro fungování tohoto webu - komentář nesouvisí s článkem. Přečtěte si prosím nejprve pravidla. Admin

    1. Josef Hrbek (27.02.2009 - 4:13) odpovědět IP: 88.146.150.236

      Příspěvek byl odstraněn z důvodu porušení pravidel pro fungování tohoto webu - komentář nesouvisí s článkem. Přečtěte si prosím nejprve pravidla. Admin

    2. Bubeníček (27.02.2009 - 6:22) odpovědět IP: 85.70.111.150

      Reakce na téma “malé hospůdky” do tohoto příspěvku nepatří, napište případně komplexní a objektivní článek do Zpravodaje nebo na tento web, ale podle pravidel. Můžete se také obrátit na HOMBOK.CZ, kde žádná pravidla nejsou a nebo o nich nevím. Navrhuji administrátorovi, aby případné reakce na téma “malé hospůdky” v této diskusi nezveřejňoval. Leopold Bubeníček